Tervezz és nem stresszelsz!

Posted on

tervezésNem árulok el nagy titkot, stressz van, volt és lesz. A kor civilizációs betegségei közé tartozik, s nem hogy kevesebb, inkább több várható belőle akár minden nap. DE a kérdés nem az, hogy Te mikor voltál az, hanem az, hogy mit kezdesz vele.
Talán nem újdonság, de jó ha tudod, amit Jim Dornan állít: “Bizonyos stresszhelyzetek elkerüléséhez az is elég, ha megfelelő a mentális attitűdünk. A stressz más formái nem elkerülhetők, ezért meg kell tanulnunk kezelni az ilyen helyzeteket.”

Pozitív stressz: Ha csak annyit mondok, sportolók, művészek hatékonysága, edzése, akkor bizony egyféle pozitív stresszről beszélek. Olyanról, amely eredményre ösztönöz, még ha meg is szenveded kissé. Vagy léteznek azok az üzletemberek, akik sikeres cégeket alapítottak az ösztönzően ható stresszre: pl. a Graphisoft cég, melyben a magyar alapító maga írja le, hogyan lett a találékonyságból – melyet a szükségszerűség szült, és ami valójában stresszelte őket az adott helyzetben – hatalmas, nemzetközi sikert arató kiállítási számítógépes szoftver, amire később a céget alapozhatták.
Vagyis léteznek azok az emberek, akiket a stressz, vagy nevezzük végre másként, izgalom, feszültség, lámpaláz csupa jó dologra késztet, sarkall. Ez lenne a célod Neked is!

Negatív stressz: nos erről nem akarok kisregényt írni, hiszen ez az a jelenség, amit a pesszimista, a kishitű, az önbizalom hiányos ember nap mint nap megél, mint kudarc, stressz, probléma, baj, gond… a lényege a kilátástalanság, mely végül lelki nyomássá feszül bennünk, amitől megvakulunk, nem tudunk cselekedni, nem látjuk a kiutat és a kilépéshez legközelebbi ajtót.

Dr. Selye János szerint az emberi szervezet a stresszre három lépcsőben válaszol. Ezek: riadó, ellenállás, kimerülés.” A gond ott kezdődik, ha nem készülünk, nem tervezünk arra, hogy mi várható, mi érhet bennünket.
Vagyis a stressz kezelésének legjobb módja, hogy elkerüljük, vagy gyorsan enyhítjük azt.

Hogyan? Hát tessék pár szabály, amit a pozitív gondolkodású emberek alapján rögzítettek nemzetközi tanácsadók:

  • Legyen tervünk, perspektívánk!
  • Ne fussunk el a kockázatok elől, ugyanis ezzel csak ideig óráig kerüljük ki az utunkba kerülő lehetőségeket.
  • Ne versengjünk minden áron!
  • Ne terheljük túl magunkat! (Ha van perspektívánk, célunk és tervünk, akkor érezni fogjuk, hogy mi felesleges és mi nem az adott napi feladatok közül.)
  • Ne csak a jogainkat, hanem a kötelezettségeinket is tartsuk szem előtt!
  • Higgyünk magunkban és a célunkban!
  • Nyissunk a világ felé, és ami szerintem az egyik legfontosabb szabály:
  • Mindig legyen valaki, akivel megbeszélhetjük ügyes-bajos dolgainkat!

Tessék elgondolkozni rajta, aztán figyelni a napi rutint. Hajrá!


2 thoughts on “Tervezz és nem stresszelsz!

  1. Pingback: Személyiségtesztek és önismereti gyakorlatok | Nőfejlesztő

  2. Pingback: Nézz szembe a stresszel! | Nőfejlesztő

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>