Önbizalomnövelés filmekkel, zenével

Posted on

zene önbizalomA filmek és zeneszámok figyelmes nézése és hallgatása közben gondolataink elkalandoznak a jelen problémáktól. Mindez arra is jó, hogy kívülről szemléljük kicsit saját belső világunkat. Egyúttal kilépjünk a megszokott rutinból. Most ezt a szórakoztató példát mutatom meg nektek gyakorlati szemszögből:

A problémamegoldásokhoz unos-untalan ugyanazokat az eszközeinket vesszük elő, még akkor is, amikor láthatólag semmi remény a helyzet megoldására a megszokott módon. Ilyenkor változtatni kell. A változáshoz pedig ötlet kell, inspiráció, kitartás, kreativitás és főként önbizalom. Ha elhisszük, hogy képesek vagyunk bármit megoldani, helyzettől függően rövidebb-hosszabb időn belül meg is oldjuk a nehéznek tűnő helyzetet. Ehhez valóban sokszor csak annyi kellene, hogy ne a megszokotthoz ragaszkodva induljunk neki egy feladatnak, hanem bátran változtassunk az eszköztáron.

Remek segítség ehhez a szinte bármely műfajú film, (mesefilm is!) és zeneszám. Utóbbinak feltétele, hogy vagy a zeneszám klippjét nézzük meg a zenehallgatás közben, vagy értsük a dal szövegét, s arra összepontosítsunk.

A filmek és zenék 1-1 adott kérdést, helyzetet boncolgatnak, s így adhatnak számos élethelyzethez kulcsokat számunkra is!

Íme a szórakoztató, és önfejlesztő feladatok:

1. FILMEK: ha nézel egy filmet, készíts magad elé egy papírt, amire jegyzetelni tudsz. Válaszolj a filmnézés után ezekre a kérdésekre:

  • Mi volt a probléma, amit meg kellett oldani a filmben?
  • Hogyan oldotta meg a főszereplő? (Kivel, kik segítségével?)
  • Te mit tennél hasonló probléma esetén? Kihez tudnál fordulni, kit hívnál fel segítségként, milyen képességeidet tudnád hasznosítani, vagy milyen tulajdonságokra volna szükséged, hogy a probléma megoldásában segédkezni tudj?
  • Hogyan tudnád ezeket az esetleg hiányzó de, hasznos tulajdonságokat magadban kifejleszteni?

2. Filmnézés után:

  • Miről szól a film?
  • Te melyik szereplő lennél a történetben legszívesebben?
  • A kiválasztott szereplő milyen embernek (állatnak, mesebeli lénynek stb) tűnik: sorolj fel pár tulajdonságát, képességét!
  • Benned milyen tulajdonságok, képességek vannak meg ezekből?
  • Hogyan tudnád ezeket az esetleg hiányzó de, hasznos tulajdonságokat magadban kifejleszteni?

3. VIDEÓklippnézés közben:

Számos videóklipp direkt elvonatkoztat a dalszövegtől, így egy sajátos képi és történeti világ bontakozhat ki a szemünk előtt. A sajátos történet és mondanivaló legtöbb esetben szolgál számunkra tanulságokkal, vagy egy megoldási javaslattal, így videóklippnézés közben is elkészíthetjük az 1. és 2. feladat kérdéseire adott saját válaszainkat.

4. ZENEHALLGATÁS a szövegre koncentrálva:

Általánosítva kimondható, hogy minden zeneszöveg 1-1 fő gondolat köré íródott. Hasonlóan a versekhez, a zeneszámok szövegei is 1-1 történetet, problémát, helyzetet mondanak el, amit akárcsak irodalom órán, most saját örömünkre és fejlődésünkre magunk is elemezhetünk játékosan.

Tegyük fel a zeneszöveg megfigyelése után ezeket a kérdéseket:

  • Mi volt a szöveg fő mondanivalója?
  • Adott-e megoldási kulcsot a zeneszöveg írója az adott kérdésre?
  • Fel tudsz-e sorolni a zeneszövegben elhangzott pozitív jelzőket és pozitív mondatszerkezeteket, összetett kifejezéseket? Ezeket írd össze: pl. a lenti, Emeli Sandé: River című száma esetén: ne vesztegesd el az időd, segítek megtalálni, a hegyeket is elmozdítom érted, stb. https://www.youtube.com/watch?v=K769dq14bJs
  • A zeneszámban ki segít kinek? Ki segít megoldani a helyzetet, a történetet, az alap kérdést?
  • Te kitől/kiktől kérnél segítséget hasonló helyzetben?

Ne feledd! Szórakozva is kaphatsz remek megoldási ötleteket, s közben fejlődhetsz, erősödhetsz. :-)


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>