Nézz szembe a stresszel!

Posted on

buddha, stresszoldás, stresszA stressz elkerülhetetlen. Ma az emberek 90%-a küzd önértékelési problémákkal. Áltatjuk magunkat és hazugságokkal takarózunk, miközben színleljük mindennapjaink boldog perceit. Ketyegő feszültségbombaként élünk. De biztosan ilyen életet szeretnénk magunknak, a gyerkőceinknek, a családnak? Van megoldás, most elárulom!

Önbecsülésünk alapja az, ha értékesnek tartjuk magunkat. Képesek vagyunk dolgokra, amikre büszkén gondolunk vissza, s elégedetten nyújtózunk ki a nap végén. Optimális esetben nem tudunk elérni számos célt, megoldani problémákat, ahogyan mindenkinek vannak hiányosságai, de ezzel szembe merünk nézni és nem áltatjuk magunkat. Valahol itt kezdődik a belső értékeink reális kezelése. Az értékek hiánya kudarcélményeket, frusztrációt eredményez. Ami életünk természetes része. A baj akkor kezdődik, ha ezeket a negatív érzéseket elfojtjuk és szőnyeg alá söpörjük. Ilyenkor a problémák stresszt okoznak, a stressz pedig számos súlyos betegséget, majd közvetve halált.

Tudtad, hogy a stressz betegségei a gyomorpanaszok, bizonyos gyomorfekélyek, szívbetegségek, álmatlanság, egyes fejfájások és a paralízis? Igen, a stressz okozhat fogszuvasodást, magas vérnyomást, cukorbajt és pajzsmirigy túlműködést is.

És mindezek ellen van „csodaszer”. Elárulom most, mi az, és hogyan éred el.

Tény, hogy önértékelésünk sokkal kedvezőbben fejlődik, ha pozitív gondolatokkal traktáljuk és erősítjük – akár mantra szerűen meditáció során, relaxáción ellazulva. Azonban félelmeinkkel, kudarcélményeinkkel szembe nézni az igazán felszabadító és stresszoldó cselekedet. Ha felfedezünk egy negatív élményt lelkünkben kutakodás közben, azzal is szembesülünk, hogy léteznek válaszok és választási, döntési helyzetek számunkra. A döntés pedig cselekvéssel jár, ami – akár sikerrel vesszük a kudarchelyzet megoldását, akár fájdalmasabb eredményre jutunk – már önmagában feloldja és ellazítja bennünk a feszítő idegesség érzését.
Ez a célunk! A stersszoldás nem más, mint szembenézés: a problématudat meghatározása, megoldási variációk keresése, és cselekvéses feloldás.

A legnagyobb stresszélményünk a tehetetlenség. Számos helyzetben a tudatlanság is párosul ehhez a gátló, fojtogató érzéshez. A jó hír mégis az, hogy minden stresszhelyzet könnyen kezelhetővé válik, ha tudatosan megtanuljuk megelőzni és kezelni azt.

Hogy néz ki mindez a gyakorlatban?

1. Pontosan leírom magamnak, mi aggaszt, mi frusztrál, mi a probléma.
2. Átgondolom, mit tehetek.
3. Eldöntöm, melyik lehetőséget választom.
4. Megvalósítom a döntésemet.

Hogyan tudok higgadt maradni a feltörekvő stressz nyomása ellenére is? Ez sem ördöngösség. Csak tedd fel magadnak a kérdést: mi a legrosszabb, ami történhet ebben a helyzetben? Ha a stresszt okozó legerősebb frusztrációddal nézel szembe, máris felülkerekedtél a problémán. A szembenézéssel racionális síkra tereled a figyelmedet, s a racionalitás segít meglátni a lehetséges megoldási ötleteket is. Ha tudod, mi a legrosszabb dolog, ami várhat rád az adott stersszhelyzetben, akkor a megoldáshoz vezető cselekvés sem tűnik irreálisan nehéz lépésnek.

Tesztkitöltés a szembenézéshez

A Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézete országos stresszfelmérést indított idén novemberben. A kérdőív a www.munkahelyistresszkerdoiv.hu címen bárki számára elérhető, a kitöltés anonim, de legalább 15 percet igénybe vesz. A válaszadók a kitöltést követően azonnali visszajelzést kapnak saját eredményeikről, nyomtatható formátumban.
Megtudhatják, hogy saját munkahelyi stressz pontszámaik hogyan viszonyulnak az országos és ágazati átlagokhoz, illetve észlelt stressz-szintjük, stresszel összefüggésbe hozható testi tüneteik jelentős egyéni kockázatot jeleznek-e.

Utána már nincs más teendő, mint ellentámadásba lendülni. Sok sikert hozzá!

*

Korábbi cikkem a témában: http://nofejleszto.hu/tervezz-es-nem-stresszelsz/

(kép forrása: pixabay.com)


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>