Miért fejleszd az íráskészséged?

Posted on

nőfejlesztő íráskészségKönyveket vagy újságot olvasol szívesebben? Követsz blogokat, internetes fórumokat, vagy inkább az illatos papír és könyv híve vagy? Szerencsére mindenki, aki olvas is valamit, nyitott és kíváncsi alkat. Az írással rátehetsz még egy lapáttal személyiséged fejlődésére. Hogyan?

Talán már nem tőlem hallod először, hogy a naplóírás, vagy szimplán a napi tervezéshez gyártott listák, a munkafolyamatot elősegítő kézzel írott tervezési vázlatok hatalmas szerepet játszanak az egyén lelki feszültségének feloldásában.

Az írás terápia és feloldódás

Kiskorunkban olvasónaplót gyártunk, mert kötelező. Figyelünk a külalakra, és megtanuljuk a “bevezetés-tárgyalás-tetőpont-lezárás” szabályait. Rímeket faragunk és mások csiszolt sorait utánozzuk. De a lényeget csak később érezzük és értjük meg. Minden leírt szónak és mondatnak ereje van, hatással van ránk.
A kamaszkori napló sokszor az egyetlen igazi, megértő társunk a folytonos bizonytalanságban és a külvilág értetlenségében. A füzetke lapjainak bevalljuk legféltettebb titkainkat, vágyainkat és sebezhetőségünk okait. És ez segít. Megnyugtat, felold és új erőt ad a kihívásokhoz.

Később memóriánk támasza lesz a jegyzetfüzetünk, hiszen, amit csak belevésünk, az később emlékeztet a teendőkre. Bizonyos munkahelyeken elképzelhetetlen a nap indítása anélkül, hogy ne készítenénk vázlatot a napi feladatokról, és rangsorolnánk fontosságuk szerint. Ezek a listák meghatározzák a mi és a kollégáink napjait és hangulatát, motiválhatnak és csapattá szervezhetnek minket.
Egy jó vezető sokat ír. Kérdéseket és lehetséges válaszokat vázol fel önmagának, ami alapján végül döntést hoz. Ezek alapján a vázlatos jegyzetek alapján a nap végén vizuálisan is átláthatja, milyen eredményes volt a munkája aznap. Könnyebben és gyorsabban készít így riportokat, heti és havi összegzéseket a feletteseknek, benne lényegre törő és hatékony felsorolásokkal.

Felnőtt fejjel sokszor a hétköznapi problémáink feloldásában pont ezt az egyszerű módszert és eszközt felejtjük el alkalmazni, ami semmibe sem kerül, csak egy kis koncentrációt és magunkra szánt időt igényel. Pszichológusok már régóta alkalmazzák pácienseiknél azt a módszert, hogy az illető saját maga fogalmazza meg és írja le házi feladatként, mitől érzi magát idegesnek, mikor milyen helyzetben jönnek elő a tünetek, és mivel tudja magát megnyugtatni.
Terápiák része az, hogy az ügyfeleknek naplót kell vezetniük egy-egy konkrétan felmerülő kérdéssel kapcsolatban: pl. rossz párkapcsolat esetén, le kell írni a páciensnek, milyen lenne az élete, ha a párja meghalna számára; fóbiás félelmek esetén pedig le kell vezetni írásban, mik a félelmek okai és mit tesz valójában ellene, vagy saját véleménye szerint mit kellene tennie, hogy feloldódjon a félelem oka magában.
A terápiás írás, naplózás és írott gondolkodás feloldja bennünk az érzelmeket és gátakat, és meggyőz minket a saját véleményünk és érveink-ellenérveink alapján a helyes teendőkről.

Ilyen és ehhez hasonló írásos kérdezz-feleleket bármikor játszhatunk, ha bizonytalan élethelyzetben nem látunk kiutat. A saját magunk által megfogalmazott kérdéseink és leírt – közben átrágott és átgondolt – válaszlehetőségek magukban hordozzák véleményünket és a lehetséges döntéseinket. A leírt mondatok segítenek továbblépni és cselekedni, mert mellettünk állnak megbízhatóan és töretlenül.

Hogyan írjunk hatásosan és rutinosan?

A jó íráskészség nem öröklött készségünk, minden mozzanata tanulható. Saját magunk is rájövünk egy-két ügyes eszközre, ami megkönnyíti a napi munkát, a teendők elosztását, a feladatmegosztást és a problémamegoldást. De van pár összetevő, amit érdemes követnünk, ha gyorsan és hatékonyan szeretnénk íráskészségünket fejleszteni.

Íme a 3 fő pont az induláshoz:

1.    Fogalmazzuk meg írásban, 1-2 mondatban, ami a fő kérdés, a fő probléma, ami a témánk, amire a választ keressük!
2.    Tegyünk fel legalább 5 kérdést magunknak a témával kapcsolatban! Pl. Mi jut még eszünkbe a témánkról, milyen következmények és lehetséges eredmények születhetnek a megoldás során, szükségünk van-e külső segítségre a megoldáshoz, mitől félünk, mi lehet a legrosszabb eredmény, ha nem cselekszünk? stb…
3.    Mindig írjunk rövid mondatokból, vagy kifejezésekből álló válaszvázlatot a feltett kérdésekre! Ez lesz a sorvezető a későbbi kifejtéshez, vagy a tömör listához, ami a végső célunk.

Tulajdonképpen kész is vagyunk. A módszer lényege, hogy amikor „írásban gondolkodunk” tömörebben és pontosabban igyekszünk kifejezni a problémáinkat, a témát, amivel foglalkozni szeretnénk. Ez segít minket tisztábban látni, és objektívebben, kívülről nézve rátekinteni a kérdésre. Ugyanakkor minden eshetőséget leírhatunk, mindennel számolhatunk, olyasmivel is, aminek kimondásától félünk. Szabadabban átgondolunk lehetséges ötleteket, és újraolvasva írásunkat így újabb és újabb ötletet generálhatunk saját magunk.
A döntésünk és problémamegoldásunk meghozatalához egy olyan tömör és vázlatos anyagot készítettünk, ami alapján határozottabban állunk majd a cselekvéshez, mint korábban.

Miben segít nekünk az íráskészség fejlesztése?

Szabad gondolkodásunk és cselekedeteink alapja a saját véleményünkkel és gondolatainkkal való szembenézés. Az írásos forma könnyen hozzásegít minket ehhez a fajta szabadsághoz. S nagyban fejleszti kreativitásunkat is.
Többszöri írásos vázlatkészítés, vagy tömörebb naplóbejegyzés más helyzetekben is rugalmassá és határozottabbá tesz minket. Rutinosan és döccenések nélkül találunk majd rá ötletekre, megoldásokra, amíg mások csak tapogatóznak a sötétben és a probléma megfogalmazásáig sem jutnak el.

Gyorsaságunk és éleslátásunk beindul, ami javítja munkahelyi hatékonyságunkat és eredményünket is.
S nem mellesleg az írás szórakoztat és kikapcsol, legalább annyira, mint egy jó könyv olvasása. Akár újabb hatékony hobbira is lelhetsz az írásban, blogolásban, fórumozásban.
A sokat gyakorlók pedig maguk válhatnak a tudás átadásának írott követőivé, írókká és szerkesztőkké, tanácsadókká és kreatív fejlesztő tanárokká.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>