A félelmek leküzdésének lépései

Posted on

félelemTe mitől félsz a legjobban?
Többször készült már világszintű felmérés a félelem témakörében. Íme a leggyakoribb területek: szellemek, gonosz erők, csótányok, pókok, kígyók, magasság, víz, zárt helyek, alagutak és hidak, félelem a tűktől, társadalmi visszautasítástól, kudarctól, vizsgáktól és nyilvános beszédtől.


Jó hírem van! A félelem egy tanult érzés. A jó hír ebben az, hogy amit megtanulsz, kondicionálsz és megszoksz, ugyanazt át is tudod programozni magadban. Minél nagyobb fóbiáról, akár szenvedélybetegségről legyen szó, annál nagyobb erőfeszítést igényel annak leküzdése, a rossz szokástól való megszabadulás. De jelen cikkemben nem a kóros félelmekről szeretnélek elgondolkodtatni téged. Maradjunk a fent említett lista általános, mindenki életében olykor-olykor jelentkező félelmeinél.

A szakirodalom szerint a félelem szinte mindig jövőbeli eseményekhez kapcsolódik. Ez a helyzet egy folyamatosan kialakuló, romló állapot, vagy egy gyakrabban ismétlődő eset folytatása. Szeretném felhívni erre a figyelmed, hiszen ez a folyamat jelzi leginkább a tanulással való párhuzamot.

Ahhoz, hogy bennem kialakuljon az autóvezetéstől való sikertelenség érzete, hosszú távon kell magamat treníroznom erre a félelem érzetre. Saját magamat erősítem folyamatosan negatív megjegyzéseimmel, kudarcaim felemlegetésével, s a megélt sikertelen cselekmények berögzítésével. Az agyamban „elmentem” a negatív képet, és ismétlem unos-untalan, milyen sikertelen és kétbalkezes vagyok ezen a téren. Nem csoda, ha az agyam a tanulási folyamat során, mint minden más témakörben is, ezt a negatív attitűdöt és szorongó félelmet rögzíti.

Nézz szembe a félelmeiddel!

  1. Akár egy külső félelemről – amikor egy rajtunk kívülálló dolog okozza a rossz érzésünket, például a pókoktól való félelem esetében – akár belső félelmeinkről legyen szó, (mint az alacsony önbecsülés okozta félelmeink) első körben észlelnünk kell testünk jelzéseit, s felfigyelnünk a jelekre. Izzadó tenyér, kitágult pupillák, szapora légzés mind jelezhetik felénk, az adott helyzetben feszengünk, félelmet generálunk magunknak, szélsőséges esetben fóbiákat gyártunk. Fontos, hogy tudatosan megfigyeljük saját jelzéseinket, hogy aztán ellenlépéseket tudjunk tenni a rossz érzés feloldására.
  2. Ha szembe tudsz nézni azzal, ami kiváltja benned, a testi jelekkel végigkísért félelemgerjesztő érzést, már félig nyert ügyed van. Sokkal bátrabb dolog, ha szembesülsz a problémáiddal, mint ha folyton a kerülőutat keresgéled. Ezzel a szemlélettel legközelebb nem tud igazán hatalmába keríteni a hasonló inger által okozott rossz érzés, hiszen bekapcsolnak receptoraid, és tudatos figyelmed kontrollálhatja a tested és agyad által már megszokott jelzéseket.
  3. A tudatosabb életmód és szemlélet sok krízishelyzeten átsegíthet téged anélkül, hogy az adott helyzetet a valósnál élesebbnek, veszélyesebbnek éld meg. A tudatosság tervezettséget jelent. Ha tudod, mire kell felkészülnöd, számos segítő eszköz és ötlet kerül majd a látóteredbe.
  4. Segítséget tudsz kérni másoktól, hasonszőrű ismerőstől és jóbaráttól, vagy ötleteket gyűjthetsz megbízható weblapokról, akár orvosi fórumbejegyzésekből. A facebookon is számos ingyenes csoport tagja lehetsz, amelyekben speciális kérdésekre, problémákra keresik közösségi szinten a megoldásokat. Közösségek tagja lenni már önmagában is önbizalom-erősítő megoldás, ha például a közösségi érintkezésektől, vagy mások visszautasításától, elutasításától félsz. Önbecsüléssel kapcsolatos témában, és lelki bizonytalanságok esetében az ingyenesen hívható lelki-segélyszolgálati telefonszámok is rendelkezésedre állnak éjjel-nappal.

Kutyaharapást szőrével

Egy dolog bizonyos: saját félelmeiddel csak magad küzdhetsz meg! Egyedül, de nem magányosan.
Mint már hangsúlyoztam, a félelem rögzülése is folyamat és tanulás. A félelmek leküzdése szintén hosszabb időt és kondicionálást igényel. Nem válthatod meg egyik napról a másikra a világot, s nem is küzdheted le sikerrel két nap alatt a jól megtanult félelmeidet.

Ne légy türelmetlen! Inkább nyiss a lehetőségek, az okok és miértek irányába. Olvass és tájékozódj, kérj segítséget akár anonim módon az interneten, mert NEM vagy magányos a félelmedben.
De cselekednek és a megoldást keresned Neked kell!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>